Under 1900-talets första hälft byttes segel
och rodd ut mot båtmotorer. Segelbåtarna fanns kvar som skärgårdskryssare och
fritidsbåtar. För dem som var intresserade av segling.
Det skedde en revolution i båtmotorer under denna tid.
Motorerna blev lättare, mer driftsäkra och såldes till ett mer humant pris. Viket
gjorde det möjligt för en vanlig fiskare att skaffa sig en. Efterfrågan gjorde att
båtmotortillverkarna sköt upp som svampar ur marken. De flesta motorerna
som tillverkades före 1950-talet var inombordare. I efter-krigstidens Sverige
med semester för de flesta, så ökade efterfrågan på utombordare för fritidsändamål.
Här i Luleå startade
Backteman båtmotortillverkning år 1914. De var Sveriges nordligaste båtmotortillverkare.
1909 startade
Bröderna Skogs Mekaniska Verkstad i Gräsberg tillverkning av en mindre tvåtakts båtmotor för
bensin/fotogendrift.
Clintonvar under 1950 och 60-talet världens största tillverkare av små bensinmotorer.
bensin/fotogendrift.
Sabb i Norge
startade tillverkningen båtmotorer med en tändkulemotor på 3 hk år 1925, vilken tillverkades ända fram till och med 1963.
Båtmotorn
Karl-Erik
"Motorn i alla väder".
Archimedes
med den tvåcylindriga balansmotorn. Modell BS på 5 hk var år 1913 världens starkaste utombordsmotor.
År 1910 började
Albin Larssons verkstad
tillverka båtmotorer som kunde drivas på antingen bensin eller fotogen.
Penta
har tillverkat marinmotorer sedan1909. Aquamatic som kom 1959 var en viktig milstolpe i företagets historia.
|